1. Czy zbyt długie karmienie dziecka butelką ze smoczkiem może wpłynąć na jego mowę?
Karmienie butelką powinno być zakończone jak najszybciej, gdyż tzw. sztuczne karmienie może powodować zaburzenia czynności fizjologicznych narządów żucia. Długotrwałe karmienie butelką może doprowadzić do zmian anatomicznych narządów artykulacyjnych, a w następstwie do nieprawidłowej artykulacji niektórych głosek.
2. Co to znaczy, że wędzidełko jest zbyt krótkie?
Wędzidełko widoczne jest po podniesieniu języka do górnych zębów. Jest ono zbudowane z tkanek miękkich i pokryte błoną śluzową,. Jeśli jest zbyt krótkie, co nazywa się ankyloglosją, może stwarzać problem w prawidłowej artykulacji wielu głosek. Według ostatnich doniesień naukowych (B.Ostapiuk (1998,2000)) każda osoba, u której stwierdza się zbyt krótkie wędzidełko, wymawia nieprawidłowo co najmniej jedną z głosek. Czasem istnieje wskazanie do zabiegu podcięcia wędzidełka. O wykonaniu zabiegu decyduje lekarz we współpracy z logopedą.
3. Moje dziecko, które ma 9 miesięcy powtarza ma – ma, ba – ba, ta – ta. Co to oznacza?
Moment przejścia z etapu naśladowania dźwięków do wymawiania słów o określonym znaczeniu, jest trudny do uchwycenia, ale w tym wieku dziecko raczej trenuje powtarzanie sylab, a nie wymawia słowa ze zrozumieniem. Około ósmego miesiąca życia dziecko mówi „ba – ba” i „ta – ta” z rozbiciem na sylaby, ale jeszcze bez zrozumienia tych słów. Dziecko zazwyczaj po raz pierwszy mówi to, co myśli, pomiędzy dziesiątym a czternastym miesiącem życia.
4. Czy u dziecka 2-letniego, które mówi na kota „miau” mowa rozwija się prawidłowo?
Od drugiego półrocza życia, dzieci uczą się różnicować dźwięki z otoczenia i chętnie bawią się zabawkami, z których wydobywają się określone dźwięki, np. dźwięk ciuchci, miauczenie kotka. Około drugiego roku życia dziecko podejmuje samodzielne próby naśladowania zasłyszanych wcześniej dźwięków zabawek, np. mówiąc miau, gdy widzi kota, tak więc takie zachowanie oznacza, że rozwój dziecka w tym obszarze jest prawidłowy.
5. Czy trzylatek może już korzystać z terapii logopedycznej?
Wady wymowy u dwu– trzylatka koryguje się dość szybko, jeśli mały pacjent współpracuje z logopedą. Sześciolatkowi trzeba już poświęcić znacznie więcej czasu. Dziecko w wieku szkolnym trafiające do logopedy zwykle wymaga dodatkowo reedukacji, gdyż wady mowy są na tyle utrwalone, że rzutują na jego rozwój intelektualny, funkcjonowanie w szkole i grupie rówieśniczej
6. Czy dziecko w wieku przedszkolnym może wyrosnąć z wady wymowy?
Pod wpływem działań stymulujących mowę dziecka ze strony rodziców i nauczycieli w przedszkolu pewne opóźnienia mowy normują się. Jednak określenie stanu mowy dziecka wymaga specjalistycznej wiedzy na temat poszczególnych okresów rozwoju mowy. Wiedza ta jest podstawą do ustalenia odpowiedniej terapii logopedycznej. Aby ustalić, jak intensywna powinna być terapia i czy konieczne są radykalne kroki terapeutyczne, warto zgłosić się na diagnozę logopedyczną.
7. Czy starsza osoba, która miała wylew i przestała mówić, może skorzystać z pomocy logopedy?
Obszary mózgu odpowiedzialne za rozumienie i nadawanie mowy pod wpływem wylewu krwi do mózgu ulegają uszkodzeniu. Tego typu zaburzenie, wynikające z uszkodzenia mózgu u osób, które wcześniej normalnie posługiwały się językiem, nazywa się afazją. Logopeda, po wykonaniu dogłębnej diagnozy, jest w stanie określić rodzaj afazji i może w szybkim czasie ułożyć odpowiedni program terapeutyczny, którego wdrożenie pomoże pacjentowi odzyskać zdolność wyraźnego mówienia.
Opracowała: Kalina Bąk
Nasi specjaliści pozwalają wykryć przyczynę wady wymowy i dostosowują określone zakres ćwiczeń do stopnia i rodzaju problemu. Sprawdź