Twoje dziecko ma wadę wymowy? Mówi mało jak na swój wiek? To są bardzo ważne powody, aby rozpocząć terapię logopedyczną.
Wada wymowy to nie tylko problem „estetyki” mowy. To, jak dziecko mówi odwzorowuje się w nauce czytania i pisania. Nieprawidłowości w mowie pierwszoklasisty mogą powodować problemy szkolne. Zatem bardzo ważne jest, aby ukończyć z powodzeniem terapię logopedyczną przed rozpoczęciem nauki w szkole podstawowej.
Należy mieć na uwadze, że taka terapia jest z reguły procesem długotrwałym, a ćwiczenia jedynie w gabinecie logopedycznym to nie wszystko, jeżeli chcemy usłyszeć postępy w mowie naszego dziecka. Poniżej przedstawiono 5 ćwiczeń logopedycznych, które bez problemu można przeprowadzić w domu w formie zabawy.
• zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka czekolady lub gumy rozpuszczalnej, kremu czekoladowego przy szeroko otwartych ustach;
• „języczek malarzem” – język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów – kropek, kółek, wszelkiego rodzaju szlaczków, dotykając czubkiem języczka za ząbkami oznacza moczenie „pędzla” w farbie;
• naśladowanie różnych zwierząt:
– „krokodyl” – szerokie otwieranie buzi, wysuwanie żuchwy do przodu, naśladowanie „kłapania paszczą”
– „krowa” – naśladowanie przeżuwania trawy
– „zły pies” – zagryzanie górnymi siekaczami dolnej wargi, udawanie warczenia psa;
• zdmuchiwanie świeczek
• używając np. waty zrobić kuleczki i robić zawody kto poprzez dmuchanie na watkę najdalej ją przesunie lub trafi do bramki.
Należy pamiętać, aby dziecko przy ćwiczeniach oddechowych nabierało powietrze przez nos, a wydychało przez usta.
Jeżeli zauważysz, że Twoje dziecko oddycha jedynie ustami, ma cały czas otwartą buzię należy wybrać się z nim do laryngologa. Może to być objawem przerośnięcia migdałka!
Ada Łukasiuk